Aktualności

Pedagog szkolny

Archiwum

Koło turystyczne w SP-14

Rajd pieszy ścieżką przyrodniczą Władysława Szafera – 31 10. 2011 r.

31 października 2011 odbył się rajd szkolnego Koła Turystycznego ‘Tramp’. W rajdzie udział wzięli uczniowie klasy V, którzy przemierzali szlak naszego najbliższego terenu począwszy od Starego Cmentarza przy ulicy Targowej aż do Rezerwatu przyrody na Lisiej Górze.

Na Starym Cmentarzu w związku ze zbliżającym się Świętem Wszystkich Świętych odwiedziliśmy groby znanych i zasłużonych dla naszego regionu osobistości. Zapaliliśmy znicze oraz przeczytaliśmy piękne epitafia na nagrobkach. Na cmentarzu spotkaliśmy także pana Wiesława Walata, który prowadził kwestę na rzecz ratowania pomników nagrobnych na Starym Cmentarzu. Otrzymaliśmy ciekawe broszurki opisujące historię cmentarza i przedstawiające listę zasłużonych osób pochowanych w tym miejscu.

Całą dalszą trasę przebiegającą głównie wzdłuż malowniczej rzeki Wisłok pokonaliśmy pieszo ciesząc się piękną, słoneczną pogodą, obserwując ptaki, kaczki, łabędzie i wiewiórki oraz bawiąc się w opadających jesienną porą liściach. Pogoda dopisała wspaniale i świetnie spędziliśmy nasz wolny czas. W rezerwacie na Lisiej Górze jest wspaniały plac zabaw gdzie bawiliśmy się i mieliśmy czas na piknik. Na zakończenie rajdu odwiedziliśmy także naszą ulubioną restaurację, ponieważ byliśmy nadal głodni i spragnieni. Posileni drogę powrotna do domu odbyliśmy także pieszo!!!

W rajdzie wzięli udział następujący uczniowie: Małgorzata Cioch, Anna Kościak, Mateusz Cyran, Gabriela Lider, Bartosz Łukowicz, Klaudia Murias, Maksymilian Ledniowski, Patrycja Nadczuk, Mateusz Puszka, Weronika Kuroń, Anna Wiczkowska , Patrycja Synoś, Klara Lewandowska, Wiktor Sikorki.

Opiekunami byli: pani Krystyna Tracz i pani Małgorzata Skrzypowska.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z rajdu!

GALERIA ZDJĘĆ >>

Rajd na Powitanie Wiosny – 19.03. 2011r. ( sobota)

W minioną sobotę szkolne Koło Turystyczne powitało Wiosnę! Byliśmy na pieszo- autokarowym rajdzie w rejonie Strzyżowa i Pstrągowej Górnej. Zwiedziliśmy ciekawe miejsca, jakimi są bunkry w Strzyżowie, mieliśmy także okazje przejść pieszo malowniczą Drogę Krzyżową leśnym szlakiem oraz odwiedzić wspaniały ośrodek Janczar w Pstrągowej Górnej. W Janczarze atrakcji było co niemiara ponieważ jeździliśmy na kucykach w stadninie koni, piekliśmy kiełbaski, jedliśmy wspaniały wiejski chleb ze smalcem oraz wykonaliśmy ekologiczną Marzannę na powitanie Wiosny. Wszystkie Marzanny wzięły udział w konkursie a nasza zajęła trzecie miejsce. W nagrodę dostaliśmy piłkę do koszykówki oraz dyplom dla naszej szkoły. Bawiliśmy się wspaniale chociaż pogoda nie rozpieszczała. Ale nie padało!!!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z rajdu! „Rajdowcy” z klasy IV.

GALERIA ZDJĘĆ >>

Rajd pieszy ścieżką przyrodniczą Władysława Szafera – 30.10.2010 r.

W sobotę 30 października odbył się pierwszy rajd szkolnego Koła Turystycznego. W rajdzie udział wzięli uczniowie klasy IV. Uczniowie mieli okazję podziwiać piękno naszego najbliższego terenu począwszy od Starego Cmentarza przy ulicy Targowej aż do Rezerwatu przyrody na Lisiej Górze. Całą te trasę przebiegającą głównie wzdłuż malowniczej rzeki Wisłok pokonaliśmy pieszo ciesząc się piękną, słoneczną pogodą, obserwując ptaki, kaczki, łabędzie i wiewiórki oraz bawiąc się beztrosko w opadających jesienną porą liściach. Było fantastycznie i spędziliśmy świetnie nasz wolny czas. W rezerwacie na Lisiej Górze odkryliśmy wspaniały plac zabaw gdzie spędziliśmy bawiąc się i jedząc różne zabrane z domu smakołyki około godziny. Na zakończenie rajdu odwiedziliśmy też naszą ulubioną restaurację, ponieważ byliśmy nadal głodni i spragnieni. Posileni, drogę powrotna do domu odbyliśmy także pieszo!!!

W rajdzie ścieżką przyrodniczą Władysława Szafera po Rzeszowie w dniu 30.10.2010 r. wzięli udział uczniowie klasy czwartej:

Małgorzata Cioch, Anna Kościak, Mateusz Cyran, Bartosz Łukowicz, Klaudia Murias, Maksymilian Ledniowski, Patrycja Nadczuk, Mateusz Puszka, Weronika Kuroń, Anna Wiczkowska, Patrycja Synoś pod opieką pani Małgorzaty Skrzypowskiej.

GALERIA ZDJĘĆ >>

Poniżej można zapoznać się z trasa i opisem ścieżki przyrodniczej Władysława Szafera.

Ścieżka przyrodnicza im. Władysława Szafera

Ścieżka przyrodnicza im. Władysława Szafera, związanego z Rzeszowem, światowej sławy paleobotanika i działacza ochrony przyrody, została wytyczona przez Zarząd Wojewódzki Ligi Ochrony Przyrody w Rzeszowie. Trasa spacerowa z 9 przystankami liczy prawie 6 km i prowadzi brzegiem Wisłoka od Starego Cmentarza do wyspy za Lisią Górą. Zapraszamy do wspólnej wędrówki...

Przystanek I. Stary Cmentarz.
Ruszamy ze Starego Cmentarza przy ul. Targowej, najstarszej rzeszowskiej nekropolii, interesującej nie tylko ze względu na zabytkowe nagrobki, lecz także z uwagi na występującą tu faunę i florę. Na cmentarzu, niemal w samym centrum miasta, spotkać można aż 52 gatunki ptaków, nietoperze, łasice, jeża i wiewiórki. Za cmentarnym murem rosną okazy bluszczu oplatającego nagrobki i gałęzie drzew oraz dorodne okazy orzecha czarnego, topoli białej oraz wiązu szypułkowego (pień najgrubszego ma w obwodzie 390 cm).

Przystanek II. Olszynki.
Z cmentarza ścieżka wiedzie w kierunku Wisłoka ul. Spytka Ligęzy, wzdłuż żywopłotu z ligustru. Po drodze mijamy okazy wierzby mandżurskiej oraz wierzby płaczącej. Nad Wisłokiem ścieżka skręca w prawo i dalej - pod mostem przy ul. Naruszewicza - prowadzi do drugiego przystanku na Olszynkach.

Przystanek III. Park Kultury i Wypoczynku.
Dalej trasa wiedzie do przystanku w Parku Kultury i Wypoczynku. W ostatnich latach na brzegach Wisłoka pojawiły się porosty, co szczególnie cieszy przyrodników, gdyż jest dowodem na znaczna poprawę czystości wód Wisłoka.

Przystanek IV. Zapora na Wisłoku. Powoli zbliżamy się do przystanku przy zaporze na Wisłoku, mijając po prawej stronie skarpę otaczającą stadion, na której rośnie szpaler z wierzb płaczących oraz krzewy irgi, ligustru, berberysu i derenia. W okresie jesienno-zimowym, poniżej zapory spotkać można liczne stada kaczki krzyżówki, łabędzia niemego oraz mewy śmieszki.

Przystanek V. Niżej Zespołu Szkól Elektronicznych.
Na zaporze ścieżka krzyżuje się z południową obwodnicą miasta, która brutalnie wyrywa nas z obcowania z przyrodą. Zaraz potem jednak dróżka prowadzi brzegiem Wisłoka do kolejnego przystanku na wysokości Zespołu Szkól Elektronicznych. Po drodze, przy ul. Żeglarskiej, rozpościera swe gałęzie wspaniały okaz topoli czarnej (5,18 m obwodu) oraz piękna aleja topolowa utworzona z 14 okazów topoli chińskiej i 85 sztuk topoli włoskiej.

Przystanek VI. Przy ujęciu wody WSK.
Idąc wzdłuż zalewu, skąd rozpościera się ładny widok na Pogórze Dynowskie, dochodzimy do ujęcia wody dla WSK. Obok kładki prowadzącej do urządzeń czerpiących wodę, jakby na przekór technice, zachował się olbrzymi pomnikowy okaz topoli białej, o średnicy obwodu pnia 4,28 m. Stąd już tylko kilka kroków na Lisią Górę...

Przystanek VII. Lisia Góra.
Ten najbardziej "dziki" z przystanków jest rezerwatem przyrody leśnej, zachowanym fragmentem niegdysiejszej Puszczy Sandomierskiej. Ze położonego na wysokości 17 m wzniesienia (licząc od poziomu doliny Wisłoka) naszym oczom ukazuje się wspaniały widok na okolice. Rośnie tu ponad 30 pomnikowych okazów dębów szypułkowych i grabów. Największy z dębów, rozgałęziający się na dwie odnogi, liczy u podnóża 5,82 m. W gałęziach drzew gnieździ się około 178 gatunków ptaków. Zima nocują tu stada gawronów, które przylatują aż ze Skandynawii. Wśród gałęzi dojrzeć można wiewiórkę pospolitą, a w podszycie i runie lasu żyje zając szarak, sarna, jeż europejski, jaszczurka zwinka, ropuchy: szara i zielona oraz chroniony chrząszcz - koziróg dębosz.

Przystanek VIII. Skarpa lessowa.
Z Lisiej Góry, obok przystani kajakowej, schodzimy do skarpy lessowej - jednej z najładniejszych skarp w regionie. Jej wysokość względna wynosi 30 m. Z wierzchołka skarpy rozpościera się widok na dolinę Wisłoka, Lisią Górę, Pogórze Dynowskie i Strzyżowskie oraz resztki parku, w którym rośnie najgrubszy w Polsce okaz tulipanowca amerykańskiego. Schodząc w kierunku Wisłoka mijamy potok Paryja, wokół którego gnieździ się ok. 140 gatunków ptaków.

Przystanek IX. Dawna przeprawa na wyspę.
I tak oto, mijając po drodze metalowy mostek, dochodzimy do ostatniego przystanku przyrodniczej wędrówki. Na końcu ścieżki, na granicy administracyjnej Rzeszowa, istniała kiedyś przeprawa na największą spośród trzech wysepek na Wisłoku. Dochodzimy do zniszczonego mostku. Przed nami połacie wody porośnięte szuwarami oraz ujęcie wody w Zwięczycy. Za nami - patrząc w kierunku Rzeszowa - widok na Lisią Górę i zalew. W oddali - kolorowe bloki Nowego Miasta bezlitośnie wyrywają nas z "przyrodniczego" zapomnienia i przypominają, że już pora wracać...

(Grzegorz Rzeszowski Głos Rzeszowa, Nr 11 listopad 2001 r.)